середу, 17 грудня 2014 р.

«Художній дивосвіт» Гра «Щасливий випадок»


Мета. Поглибити й узагальнити знання учнів з літератури, сприяти активізації пізнавальних інтересів, навчати учнів самостійно мислити, розвивати зв'язне мовлення, їхню увагу та спостережливість.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Д.Білоус
Хід заняття
    Вступ.
    Ведучий. Література-мистецтво слова. Саме за допомогою слова ми маємо змогу без машини часу перенестися у будь-яку епоху, без швидкісного літака за мить опинитися у будь-якій місцевості, пережити разом з героями книжок найрізноманітніші пригоди, відчути радість і сум, піднесеність і розчарування, солодкий смак перемоги і гіркоту невдачі. І все це-завдяки майстерному добору слів. Здавалося б, звичайних слів, які ми використовуємо щодня, але водночас-чарівних, небуденних, магічних.

Слова, слова вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі,радісні й сумні,
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні, мудрі і смішні…
Саме тому література має таке велике значення для людини. Ніколи ні телебачення, ні Інтернет не замінять книги.
Знайомлячись з творами української літератури, ми пропускаємо через свою душу почуття багатьох поколінь свого народу, перед нашими очима постає життя і наших далеких пращурів, і наших батьків, і наших сучасників.
Сьогодні ми перевіримо, чи добре знайомі ви з українською літературою, її письменниками та поетами, теорією літератури.
Представлення команд та журі
Гейм 1 «Далі, далі»
За одну хвилину необхідно дати якнайбільше відповідей на запитання, які стосуються теорії літератури. Якщо ви не знаєте відповіді, швиденько кажете: «Далі».
Запитання для І команди
1.            Мистецтво слова. (література)
2.            Зупинка голосу під час читання. (пауза)
3.            Двоскладова стопа з наголосом на першому складі. (хорей)
4.            Алегоричний твір повчального характеру. (байка)
5.            Опис зовнішності персонажа. (портрет)
6.            Обрядові пісні, що виконуються на Різдво. (колядки)
7.            Пісня, що складається з двох чотирнадцятискладових рядків. (коломийка)
8.            Розмова однієї особи. (монолог)
9.            Зображення предметів чи явищ як живих істот. (уособлення)
10.       Великий пісенно-розповідний народний твір переважно героїчного змісту. (дума)
Запитання для ІІ команди
1.            Двоскладова стопа з наголосом на другому складі. (ямб)
2.            Опис природи. (пейзаж)
3.            Обрядові пісні, що виконуються під Новий рік. (щедрівки)
4.            Вид рими з наголосом на останньому складі. (чоловіча)
5.            Трискладова стопа з наголосом на першому складі. (дактиль)
6.            Рід літератури, у творах якого зображується внутрішній світ людини. (лірика)
7.            Ліричний твір, покладений на музику. (пісня)
8.            Оповідання про незвичайні, фантастичні події. (казка)
9.            Розмова двох осіб. (діалог)
10.       Художнє перебільшення. (гіпербола)
Гейм ІІ «Заморочки з діжки»
 (Ведучий пропонує членам команд по черзі виймати фішки, номер яких відповідає номеру питання. За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали).
Завдання: назвати твір та його автора.
1.            Історична основа твору – героїчна боротьба народу Русі в XIIIст. Проти татаро-монгольських нападників. (І.Франко, «Захар Беркут»)
2.            Твір, у якому розкрито легендарний образ жінки-полонянки та його головну суперечливість: глибоку любов до рідного краю, вболівання за ув’язнених співвітчизників, але вірність своєму чоловікові-султану. («Дума про Марусю Богуславку»)
3.            Повість-трилогія про пригоди двох друзів у своєму селі, на безлюдному острові та у Києві. ( В. Нестайко, « Тореадори з Васюківки»)
4.            Твір, у якому засуджуються підступні дії свекрухи, що зумовили родинну трагедію. (народна балада «Ой чиє ж то жито»)
Гейм ІІІ  «Ти – мені, я – тобі»
( Кожен із членів команди обирає собі суперника з іншої команди і задає йому запитання, на яке той має відповісти)
Гейм ІV «Темна конячка»
1.     Про кого І. Франко писав, що він був сином мужика, - і став володарем у царстві духа?
2.     Коли і за яких обставин був написаний «Заповіт»?
3.     Як Шевченка було викуплено з кріпацтва?
4.     Де поховано Т.Шевченка?
5.     Прочитати один з його творів.
Гейм V «Гонка за лідером»
   Завдання: назвати за одну хвилину якомога більше прізвищ українських письменників за названими іменами, творами, персонажами, датами, фактами біографії.
  І команда.
1.            «Захар Беркут».
2.            1814-1861.
3.            Лариса Косач.
4.            Адріан Феофанович
5.            «Лисиця-жалібниця».
6.            Максим Тадейович
7.            «Видиш, брате мій»
8.            Син коваля, доктор філософських наук.
9.            Пантелеймон Олександрович
10.       Павло Губенко.
ІІ команда
1.            Великий Кобзар.
2.            Іван Якович
3.            «Мова»
4.            Богдан Сильвестрович
5.            Максим, Мирослава, Тугар Вовк.
6.            Олександр Кандиба.
7.            Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
8.            «Федько-халамидник»
9.            «Тореадори з Васюківки».
10.       Гаї шумлять –
Я слухаю.

Підбиття підсумків. Слово журі.
Хочеться побажати, любі друзі, щоб твори українських авторів стали вашими улюбленими. Хай вам щастить! До нових зустрічей.


Немає коментарів:

Дописати коментар