суботу, 13 грудня 2014 р.

«Люби природу не для себе, люби для неї» Написання частки не з дієсловами. 6-й клас


Мета: повторити вивчене про написання частки не з дієсловами, формувати вміння виділяти цю орфограму й обґрунтувати вибір написання відповідним правилом; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиця «Не з дієсловами», аудіо запис співу птахів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Люби природу не для себе,
Люби для неї.
Вона – це мати, будь же сином…
М. Рильський

ХІД УРОКУ
1.       Актуалізація опорних знань.
Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Доберіть власний заголовок. Пригадайте свої почуття й враження від перебування в лісі.


Безцінний дар
Ліси – неоціненний дар природи. Вони є надійними захисниками полів. Саме вони пом’якшують клімат, поліпшують водний режим ґрунтів, захищають поля від суховіїв і пилових бур, а ріки й водойми – від замулювання та пересихання.
Ліси – це гігантські фабрики цілющого повітря. Це легені наших міст і селищ. Для кожного з нас перебування в лісі неначе свято. У лісі неодмінно поліпшується настрій, ми відчуваємо спокій, радість, приплив енергії, бадьорість.
Ліси – це не тільки зелена окраса. Вони мають і важливе лікувальне значення.

-         Чим виступає не у виділених словах – часткою чи префіксом? Аргументуйте своє твердження. Доберіть кілька власних прикладів із не.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Зверніть увагу на епіграф уроку. Як ви його розумієте?
На нашому уроці ми проведемо уявну мандрівку в ліс. Уважно придивляйтеся й прислухайтеся до всього побаченого.

Поетична хвилинка.
Ліс зустрів мене, як друга,
Горлиць теплим воркуванням,
Пізнім дзвоном соловїним,
Ніжним голосом зозулі,
Вогким одудів гуканням,
Круглим циканням дроздів.
                                         М. Рильський

-         Як зустрів ліричного героя ліс? Які слова на це вказують?
-         Пориньте в лісову симфонію звуків. Чиї голоси ви почули?
-         Що ви побачили в лісі? Що захопило, вразило? Усно намалюйте картини природи.

Уявно подорожуючи, ми навчимося правильно писати не з дієсловами, обґрунтовувати написання правилом. Поговоримо про те, як зберегти красу рідної природи.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Пригадайте, що ви знаєте про правопис частки не з дієсловами.
На початку нашої подорожі складемо памятку «Правила поведінки в лісі», використовуючи дієслова з не.

Зразок
Не галасуй у лісі.
Не ламай дерев…

Завдання
Спишіть подані речення, розкриваючи дужки. Поясніть розділові знаки.
1)      Люблю весну, та хто її (не) любить, коли життя цвіте, як пишний сад (В. Сосюра).
2)      На ледачій землі й трава (не) росте (народна творчість).
3)      Хто (не)пожалує рослини чи скотини, той (не) пожалує людини (народна творчість).
4)      Воістину жорстокість (не) має меж (В. Степовий)
5)      Ще назва є, а річки вже (не) має… (Ліна Костенко).

Бесіда. Метод «Мікрофон»
-           Яку стилістичну роль виконує не в кожному з речень?
-           Чи погоджуєтеся ви з тим, що і в 4-му, і в 5-му реченнях не з дієсловами пишеться окремо?
-           Спробуйте пояснити лексичне значення співзвучних дієслів у цих реченнях. При потребі можна змінити форми дієслів.
-           Перекладіть речення російською мовою. Чи однаково переклали співзвучні дієслова в українській мові?
-           Який висновок модна зробити?

Інсценізація уривка з твору Лесі Українки «Лісова пісня»
Я запрошую вас завітати до лісу. Але будьте дуже уважні, особливо, якщо почуєте дієслова з не
(Під спів лісових птахів учні інсценізують уривок.)
Мавка.  Не руш! Не руш! Не ріж! Не Убивай!
Лукаш. Та що ти, дівчино? Чи я розбійник? Я тільки хотів собі вточити соку з берези.
Мавка. Не точи! Се кров її! Не пий же крові з сестроньки моєї!
Лукаш. Березу ти сестрою називаєш? Хто ж ти така?
Мавка. Я – Мавка лісова!

Робота в парах.
Запишіть дієслова з не, які вам запам’яталися. Обміняйтеся з товаришем зошитами й перевірте правильність написання вивченої орфограми.

Учитель. Ось ми з вами й незчулися, як прийшли до призначеного місця. Чи можна недооцінювати красу цієї природи? Неповторний краєвид, пахощі трав, квітів. А дехто її, на жаль, не цінує.
У моїй розповіді прозвучали дієслова (звертає увагу на записані на дошці слова): незчулися, недооцінювати, не існує.
Зробіть звуковий запис цих слів і розкажіть про особливість вимови дієслів з не, обґрунтуйте написання.
(Виконує учень біля дошки.)

IV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах
Учні діляться на 3 групи ( «Юні лінгвісти», «Ерудити», «Майстри слова»), кожна з яких отримує завдання:

*Для групи «Юні лінгвісти»
До дієслів, які без не- не вживаються, доберіть синоніми. З трьома з них складіть речення.
Неславити, незчутися,ненавидіти, непритомніти, неволити, нехтувати, непокоїти, нехаяти, не вгавати, незчутися.

*Для групи «Ерудити»
Складіть речення з поданими дієсловами так, щоб в одному випадку не з дієсловами писалося разом, а в другому – окремо.
Недобачати – не добачати, нездужати – не здужати, невгавати – не вгавати, неславити – не славити, непокоїти – не покоїти.

*Для групи «Майстри слова»
Складіть діалог на тему «Як зберегти красу природи», вживаючи дієслова з не-.

V. Підсумок  уроку. Домашнє завдання
Сьогодні ми почули шепіт зелених дібров, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, незрівнянна природа рідної землі, яка потребує бережливого ставлення. І успіх цієї справи залежить від кожного з нас. Любімо й оберігаймо природу!
А наша подорож закінчилася. Удома напишіть про свої враження від побаченого і почутого, використовуючи слова з вивченою орфограмою.
·        «Юні лінгвісти» – твір-опис (описати красу лісу, передати враження від зустрічі з природою);
·        «Ерудити» – твір-розповідь  про ставлення до природи ваших друзів та однокласників.
·        «Майстри слова» – твір-роздум на тему «Любіть і бережіть природу».




Немає коментарів:

Дописати коментар