суботу, 13 грудня 2014 р.

Числівник. Відмінювання кількісних числівників. Урок – екскурсія


Мета: закріпити здобуті знання з  теми; формувати вміння правильно утворювати форми кількісних числівників; розвивати навички аналізу мовного матеріалу; формувати навички само – і взаємоконтролю; засобами дидактичного матеріалу виховувати любов до живої природи.
Тип уроку: формування навичок та набуття вмінь.
Обладнання:опорні картки, ілюстрації тварин.
                                            
Хід уроку

I. Організаційний  момент

II. Актуалізація  опорних знань
«Ти – мені, я – тобі».
До  дошки викликаються двоє учнів, які по черзі ставлять один одному  запитання з теми. Учитель оцінює відповіді.


III. Оголошення теми і мети уроку
Сьогоднішній урок ми проведемо  як екскурсію до зоопарку. А допомагатимуть нам екскурсоводи  (двоє заздалегідь підготовлених учнів). Отже, вирушаємо.

IV. Робота над темою уроку
1-й екскурсовод. Ще у древньому Єгипті ця тварина вважалась символом божества. Колись вона мешкала не тільки в Африці, але й в Європі  та Середній Азії, а зараз залишилася у районах Центральної Африки. Мова йде про левів.

1. Робота з текстом
Прочитайте текст, правильно вимовляючи числівники та утворюючи їх відмінкові форми.
***
Він здавна викликав захоплення в людини, служив уособленням могутності, величався царем звірів і був оповитий таємницями. Але, як довели вчені, лев – не найбільший серед хижаків: його вага коливається  від 125 до 225 кг. Тигр досягає 320, ведмідь – грізлі – 400, бурий ведмідь Аляски – 800, бурий ведмідь – 1000 кг. І силою лев поступається хоча б тому ж тигрові. Зоологи підкреслюють: лінощі – чи не найголовніша риса лева, він може спати від 12 до 20 год. на добу і подолати за три тижні лише 70-90 км.
Але, з іншого боку, ні в кого з чотириногих немає такої «царської» зовнішності – розкішної гриви, довгого, тонкого і пружного хвоста з китицею, величної постави.
1-й екскурсовод. В ієрархії тваринного світу лев поступається першістю слону, носорогу, бегемоту та буйволу. Знаючи це, чи можна вважати лев царем звірів?
2-й екскурсовод. Ми зараз познайомимось з дуже цікавою твариною. А якою, ви маєте відгадати.
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться.
Як же звуть її? (Лисиця.)

2. Завдання Перепишіть текст, цифри записуючи словами, визначте відмінки числівників, укажіть особливості їх відмінювання.

Лисиця – симпатична невелика тварина. Довжина тіла 50-90 см, маса – 5-10 кг, довжина пухнастого хвоста 40-60 см. Саме він візуально збільшує розмір тварини.
 Люди  помилково вважають, що основну їжу лисиці становлять зайці. Але лисиці спіймати зайця дуже важко. Тому основний її раціон – миші, птахи та падаль.
 Живуть лисиці протягом 10 років, у неволі – до 25 років.

2-й екскурсовод. До речі, риси, навіть молоді, ніколи не поїдають здобич поблизу своєї нори. Вони тягнуть її далеко від домівки у затишне місце  і там ласують.
- Назвіть особливості відмінювання числівників, що позначають десятки.
- У чому особливості відмінювання числівників, що позначають сотні?

3. Індивідуальна  робота з картками

Картка №1
Зробіть морфологічний розбір виділених числівників.
З одного вола двох шкур не деруть . Один гусак поля не витопче.

Картка №2
Перепишіть прислів’я, у дужках запишіть ви числівника за значенням і за будовою, відмінок числівника.
З одного вола двох шкур не деруть. Один гусак поля не витопче. За двома зайцями не гонись, бо й одного не піймаєш. Одна бджілка мало меду наносить. Два ведмеді в одній барлозі не живуть.

Картка №3
Перепишіть словосполучення , змінюючи цифри словами; із трьома складіть речення.
Перед 50 слоненятами, до 2 вовків, після 12 слонів, із 17 зайцями, у 45 тигрів, близько 39 антилоп, без 278 носорогів.

4. Робота в парах
Дайте відповідь на запитання за зразком. Поясніть вживання форм числівників.

Зразок.
Яка денна норма споживання води слона?  (200 л.) – Денна норма споживання води слона сягає двохсот літрів.
1) З якою швидкістю  бігає страус?(70 км/год)
2) Яка довжина тіла найменшої білки?(10 см.)
3) Яка довжина  тіла африканського слона  від хобота до кінчика хвоста?(8 см.)
4) Якої довжини можуть досягати бивні слонів?(60 км/год.)

1-й екскурсовод.
Ми з вами зупиняємось біля вольєра ще однієї тварини. Якої?
Сірий, зубастий
По полю блукає,
Ягнят шукає. Хто це?(Вовк)

5. Робота з текстом
Прочитайте текст. Визначте, до якого  стилю він належить. Випишіть  числівники. Вкажіть групу за значенням?
***
Луговий вовк, або койот, належить до родини Вовчі. На відміну від вовки, койоти значно дрібніші. Довжина тіла досягає 90 см, висота – 50 см, маса – Ледве не перевищує 10 кг, довжина хвоста – 30 см. Смух довгий, густий сірувато – бурого кольору, світлий на череві, а кінчик пухнастого хвоста завжди чорний. До речі, ці тварини здатні розвинути швидкість до 65 км/год. Живуть койоти протягом 13 років.

1-й екскурсовод. Той, хто вперше чує виття койотів, ніколи не забуде той жах, який може виникнути в цю мить. Встановлено, що виття койотів – це засіб спілкування. Багато цікавого з життя койотів дізналися б люди, якби розуміли їх мову.

6. Творча робота
Складіть опис тигра у науковому стилі, використовуючи вихідні дані: довжина тіла – 180 – 320 см; маса – 200 – 300 кг; довжина хвоста – 100 см.

7. « Філологічний слалом» (робота в малих групах)
Прочитайте текст, підготуйте три запитання для супротивників. (У відповідях має звучати числівник)
***
Сніговий барс, або ірбіс – тварина родини котячих, дуже схожа на леопарда з витягнутим гнучким, струнким та водночас сильним тілом. За розмірами він майже не відрізняється від леопарда. Довжина тіла – 100 – 130 см, маса – 25 – 45 кг, довжина хвоста – майже 1 м. Тіло ірбіса  захищене довгим, пухнастим та густим смухом. На череві воно досягає 12 см.
 Влітку ірбіса можна зустріти у горах на висоті 5500 м над рівнем моря поблизу льодовиків, в взимку – лише на висоті 500 – 1000 м.

V. Підсумки уроку
- Що нового дізналися сьогодні на уроці?
- Чого навчилися?

VI. Домашнє завдання
Скласти художній  опис тварини, вживаючи числівники ( на 10 – 12 б.)

Записати прислів’я та приказки, у яких вживаються числівники, визначити їх відмінок, указати особливості відмінювання (до 9 б.)

Немає коментарів:

Дописати коментар