середу, 10 грудня 2014 р.

Тема жіночої долі в творчості Т. Шевченка. Багатогранний образ жінки-матері в поемах “Катерина”, “Наймичка”, “Марія”.

Тема. Тема жіночої долі в творчості Т. Шевченка. Багатогранний образ жінки-матері в  поемах “Катерина”,  “Наймичка”, “Марія”.
Мета: Дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Т. Шевченка; визначити своєрідність поем “Катерина”, “Наймичка”, “Марія”; розкрити трагедію життя жінки-матері; розвивати аналітико-синтетичне мислення і мовленнєву культуру учнів; виховувати шанобливе ставлення до жінки, матері; почуття доброти, милосердя, совісті.

Тип: Засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: Портрет Т.Шевченка, репродукція картини Рафаєля “Сікстинська Мадонна”, Кобзар, збірки творів Т. Шевченка, екібана, вишитий рушник, ікони Богородиці.
Хід уроку
Ι Мотивація навчальної діяльності школярів.
1 Організаційний момент
    1.1. Вітання.
    1.2. Налаштування на позитивний настрій.
2. Вступне слово вчителя
Жінка... Мати... Мадонна... Уже скільки століть мистецтвознавці світу намагаються розгадати в чому ж її притягальна сила?
Ніби щойно відкрилася завіса і до людей з небес повільно й урочисто сходить Божа Мати — Мадонна, несучи на руках свого сина. Полотно відомого художника Рафаеля заворожує своєю глибиною. Споглядаючи її, в якусь мить відчуваєш красу материнства, красу народження і продовження життя, красу жертовної материнської любові.
На відміну від Рафаеля, Шевченко зображував звичайну земну жінку. Проте, мабуть, звичайну не зовсім доречно буде сказано, тому що для Т. Шевченка жінка ніколи не була звичайною.
3. Оголошення теми й завдань уроку
Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо тему “Тема жіночої долі в творчості Т. Шевченка. Багатогранний образ жінки-матері в  поемах “Катерина”,  “Наймичка”, “Марія”(учні записують в зошит).
Вчитель зачитує завдання уроку.
ΙΙ Сприйняття і засвоєння учнями нових знань
1. Словникова робота.
Під час аналізу сьогодні на уроці ми з вами повинні звернути увагу на ключові слова, які пронизують ці твори наскрізь.
Покритка — це дівчина, що народила позашлюбну дитину.
Гріх — це порушення релігійно-моральних законів та установ.
Спокута — відбування покарання за вчинення злочину, провини, кари або каяття.
Спокутувати гріх — визнати свою провину і відповідати за неї.
Жертовний — це сповнений самопожертви і самовідданості.
2. Епіграф уроку
                                        Все упованіє моє
На тебе, мати, возлагаю,
Святая сила всіх святих
Пренепорочная, благая.
Т.Шевченко, “Марія”
(Учні записують у зошит).
3. Слово вчителя
В класній кімнаті ви сидите відповідно за групами, які досліджували, аналізували та вивчали образи героїнь Катерини, Ганни та Марії.
Крім того, у кожній групі працювали свої теоретики, які створили нам власний проект під назвою “Сходинки життя”. На протязі уроку вони будуть аналізувати і знайомити нас із проектом.
Крім того, у нас працювала творча група, яка отримала особливе завдання і створила екібану із квітів. Деякі учні отримали індивідуальні завдання. Завданням для всіх учнів було прочитати та опрацювати поеми “Катерина”,  “Наймичка”, “Марія”.
4. Повідомлення вчителя
 Для Т.Шевченка жіноча недоля була не просто однією з тем творчості, а згустком крові, що запеклася в його серці.  І дівчина-наймичка, і покритка, і вдова, і мати, що народила кріпака, — це ті жінки, які зустрілися в поетовому житті. Це і рідна мати, це його рідні сестри Катря, Ярина та Марія, це, зрештою, його трепетна юнача любов Оксана Коваленко, котру, як і героїню поеми “Катерина”, зганьблено. Отже, жіноча недоля для  великого  Кобзаря є не    просто трагедією, а є особистою трагедією.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати над образами Катерини, Ганни та Марії, аби дати відповідь на проблемне питання, над яким ми будемо працювати під час уроку: “Катерина”, “Наймичка”, “Марія” - це еволюція жіночого образу чи різність творчих установок автора?”
Це ми з вами з'ясуємо, проаналізувавши всі три образи.
Я надаю слово першій групі, які працювали над образом Катерини.
5. Презентація першої групи
      5.1. Зачитування вислову Любові Горбенко про поему “Катерина”.
      5.2. Презентація групи літературознавців
Інформативне гроно “Катерина”
      5.3. Інсценізація уривка з поеми.
      5.4. Презентація художниці.
Життя людини — це сходження вгору до омріяного ідеалу. Тож на першу сходинку наші теоретики поставили образ Катерини.
- Чому саме поставила її? У чому трагізм Катерини?
      5.5. Презентація проекту “Сходинки життя”.
6. Слово вчителя
Наступною героїнею Шевченкової поеми є Ганна.
Презентація поеми “Наймичка”
     6.1. Зачитування учнями вислову І.Франка про наймичку.
     6.2. “Мозковий штурм”
- Чому автор не розповідає нам історію Ганни?
- Яким був життєвий вибір Ганни і чим він відрізняється від Катерини?
- Все Ганнине життя, всі її почуття, переживання — чи стало це спокутою за вчинений нею гріх?
Дійсно, Ганна вчинила по-іншому. Вона не залишила свого сина  напризволяще. Вона була натурою сильнішою ніж Катерина. Кожен з нас має свою межу терпіння. Один може витримати все, винести на своїх плечах, а інший може схибити, вчинити якийсь гріх. Ганна не піддалася на спокусу, а навпаки витримала все, здолала все, аби знаходитися поруч з власним сином. Мені здається, аби відчути атмосферу Шевченкового слова,  глибину його почуттів, які він вклав у кожне своє слово, доречним буде зараз відкрити Кобзарі, відкрити його поему “Наймичка” і зачитати кульмінінаційний момент, який є апофеозом його поеми, бо передає найглибші, найтрагічніші почуття. Я хочу, щоб ви зачитали цей епізод в ролях, щоб краще відчути цю поему.
    6.3. Виразне читання уривка поеми в ролях
    6.4. Презентація ілюстрації до уривка поеми
    6.5. Повідомлення учня-дослідника
(Цитатна характеристика)
    6.6. Творче завдання
Перш ніж проаналізувати проект “Сходинки життя”, уявіть собі ситуацію. Уявіть, що ви стали письменником і вам пропонують написати інший сюжет цієї поеми.
- Як би ви могли зобразити життя Ганни по-іншому? Чи був у Ганни якийсь інший вибір, а не той, про який нам говорить Т.Шевченко?
- Якби Ганна вибрала ваш варіант, то все це було б добре, але в неї не було б чого? Основного. Вона все життя жила і каялася, бо не побачила б свого сина, якого колись через свій гріх залишила попідтинню.
Отже, надаємо слово теоретикам.
(Сходинки життя).
-         Які вислови відомих людей про Ганну ви підготували?
Це і є доказом того, про що ми говорили.
7. Бесіда з учнями
І так, в нас проаналізовано два образи, дві поеми “Катерина” і “Наймичка”.
-         Нам залишається з вами розглянути останню сходинку, на якій ви бачите образ кого? Марії.
На початку уроку ми сказали, що поеми Шевченка є багатогранним образом жінки-матері.
- Що було спільним для всіх трьох поем?
-А чим відрізняються ці три твори?
        - Коли написана поема “Наймичка”?
- Яка особливість цього твору? У якому стилі він написаний?
- Поема “Катерина” написана у який період?
- Коли була написана поема “Марія”?
- Що вам відомо про Марію із новозавітного переказу?
(Розповідь про Марію).
- Чим відрізняється поема Шевченка від новозавітнього переказу? Що в ній перегукується, а що Шевченко зобразив по-новому?
- Твір “Марія” є переказом новозавітної розповіді чи інтерпретацією?
Шевченко використовує різноманітні художні засоби і перш за все біблеїзми.
- Що таке біблеїзм?
8. Творче завдання
        І варіант           Виписати з тексту поеми “Марія” біблеїзми.
        ІІ варіант          Виписати з тексту поеми “Марія” художні засоби.
-         Шевченко є майстром художнього слова. Навіщо ж він вживає біблеїзми в тексті?
Отже, я надаю слово нашим теоретикам.
9. Презентація поеми “Марія”
10. Узагальнююче слово учителя
Ми фактично завершили проект під назвою “Сходинки життя”. Катерина, Ганна та Марія зайняли свої сходинки.
Крім Т. Шевченка, який зображував жінку ось таку, якою ми побачили на сьогоднішньому уроці, жінку-матір зображували в іконописі. Зверніть увагу на проект “Ікони Богородиці”.
- Поряд з Божою Матір'ю ми бачимо зображення кого?
- Що уособлює дитина?
- Вона є продовженням роду людського. Вона є майбуттям для кожної жінки, для кожної матері. Тож я пропоную вам звернутися до початку уроку і згадати, яким було проблемне питання? (Зачитує учень)
- Подивіться на проект “Сходинки життя”. До якого висновку ми приходимо?
ІІ. Презентація екібани.
ІІІ Підсумок уроку
1. Домашнє завдання
Написати твір-роздум на одну з тем:
“Любов і материнство”
“Гріх і його спокута”
“Вибір життєвої долі”
2. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
3. Звучить пісня О. Монастирської “Мамо”



Немає коментарів:

Дописати коментар